יום שני, 15 בדצמבר 2014

עוגיות של זיכרון ילדות

או: עוגיות חמאה מלוחה ווניל

עוגיות חמאה מלוחה ווניל

אם גדלתם בבית מרוקאי אתם בטוח מכירים את המונח "עוגיות מכונה". שם קצת מוזר לעוגיות הכי "של סבתא" שרק ניתן להעלות על הדעת. מי שמכיר אותן מהבית יודע בדיוק למה אני מתכוונת. כל מי שהעוגיות האלו היו חלק מהילדות שלו יכול לעצום את העיניים וממש להרגיש את המרקם הרך והנימוח שלהן על הלשון. יכול ממש להריח את הריח המשגע שהעוגיות האלו עושות בבית. יכול ממש לראות בעיני רוחו את ערימות התבניות שיוצאות בקבלנות מהתנור בבית של סבתא. שורות שורות של עוגיות מפולסות, מסודרות בתבנית כמו חיילים. דומות, אבל באותו זמן גם מאוד שונות. לכל אחת מהן יש את הצבע שלה. הטעם שלה. הייחודיות שלה. העוגיות שהיו בקצוות התבנית מקבלות גוון שחום יותר. הקצוות שלהן פריכים יותר. העוגיות שהיו במרכז התבנית מקבלות צבע בהיר יותר. הן רכות ומתפוררות ביד. דומות, אבל קצת שונות.

התמונות האלו אחזו בי בימים האחרונים וסרבו לעזוב. פתאום הציף אותי הזיכרון של העוגיות האלו. העוגיות שתמיד היו בצנצנת העוגיות בבית של סבתא שלי. העוגיות שאמא שלי הכי אוהבת אבל אף פעם לא מכינה בבית. כי אין לה מכונה. כי אין לה את המתכון המקורי. כי הן אף פעם לא יעמדו במבחן הזיכרון. אז נכון, העוגיות האלו לא עומדות לחלוטין במבחן הזיכרון. הטעם שלהן קצת אחר. המרקם שלהן קצת שונה. והצורה שלהן הרבה יותר אחידה. כנראה שהתנורים היום אופים יותר טוב. כנראה שזילוף יוצר תוצאה מדוייקת יותר ממכונה. כנראה שטעם כמו של סבתא שלי לעולם לא ניתן יהיה לשחזר.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


אבל בכל זאת, העוגיות האלו מצוינות בזכות עצמן. הן מכילות מרכיבים שבטוח לא היו חלק מהמתכון של סתבא שלי. מרכיבים כמו חמאה מלוחה שנותנת את הטעם המיוחד הזה שמבדיל אותן מעוגיות חמאה אחרות. הן מכילות גם מקל וניל. אמיתי. שמנקד את העוגיות בנקודות שחורות וטעימות בטירוף. שמוסיף להן טעם קצת אחר מהעוגיות של סבתא שלי. וכדי להקל על המלאכה (ובעיקר כי אין לי מכונת עוגיות), העוגיות האלו מזולפות. מה שמקנה להן צורה דומה לצורה של עוגיות המכונה הקלאסיות של סבתא שלי, אבל באותו זמן גם הופך אותו למחוספסות פחות. הזילוף האחיד הופך אותן לסרט נע של עוגיות באותו הגודל ובאותה הצורה. גם התנור החדש והיקר שלי אופה בצורה אחידה יותר והופך אותן לעוגיות בעלות צבע אחיד. מה שממש לא אפיין את העוגיות הייחודיות של סבתא שלי.

אבל שלא תטעו, אני לא מתנצלת. הרעיון והזכרונות אולי הגיעו מהמטבח של סבתא שלי ולעולם לא יהיו זהים למקור, אבל הטעם המשובח והמרקם המושלם לא פחות טובים. העוגיות האלו טעימות באופן יוצא דופן. ובטוח שיצליחו ליצור אצלכם זכרונות חדשים וטובים לא פחות.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


עוגיות חמאה מלוחה ווניל
מניב כ- 20 עוגיות גדולות

חומרים:
200 גרם חמאה מלוחה קרה חתוכה לקוביות
ביצה + חלמון
90 גרם אבקת סוכר (3/4 כוס)
175 גרם קמח (כוס ורבע)
מקל וניל שלם (ניתן להמיר בשתי כפיות תמצית וניל אמיתית ואיכותית)

אופן ההכנה:
מניחים בתוך קערת מעבד מזון את הקמח ואבקת הסוכר. מערבלים בפולסים. חוצים את מקל הוניל לאורכו ובעזרת גב של סכין מגרדים ממנו את גרגירי הווניל. את הגרגירים מעבירים לתערובת הקמח ומערבלים בפולסים עד שהם מתערבבים בתערובת. מוסיפים את החמאה ומעבדים בפולסים עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את הביצה ואת החלמון ומעבדים עד לקבלת בצק אחיד ורך. את הבצק מעבירים לשק זילוף עם פיית כוכב פתוחה. מזלפים מהתערובת פסים אחידים וארוכים על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה. את העוגיות המזולפות מעבירים למקרר למשך שעתיים לפחות (או למקפיא לחצי שעה). לאחר הקירור אופים את העוגיות כ- 25 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות. העוגיות מוכנות כאשר הן מקבלות צבע זהוב בהיר וכל הבית מתמלא בריח משכר של חמאה ווניל. זהירות, לא לאפות יתר על המידה על מנת שלא לייבש את העוגיות ולפגוע במרקם הפריך שלהן. לאחר האפייה, חשוב לתת לעוגיות להתקרר בתבנית כ- 10 דקות לפחות לפני שמנסים להזיז אותן.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


עכשיו חסר לכם רק תה חם עם הרבה סוכר ושיבה.
הזכרונות כבר בפנים.


 

יום שני, 1 בדצמבר 2014

הומאז' לגדולה מכולן

או: עוגת גבינה ובצק עוגיות

עוגת גבינה ובצק עוגיות

יש אנשים מאוד מסוימים שנוסכים בנו השראה. שגורמים לנו להתרגש. שגורמים לנו לרצות לקום ולעשות משהו. אצלי מאיה מהבלוג המדהים בצק אלים היא אחת מאנשים האלו. בלוג שממש לא צריך להציג או לספר עליו, כי נדמה שכולם מכירים אותו. אומנם מעולם לא נפגשתי עם מאיה באופן אישי, אבל אני בהחלט מעריצה אותה. או לפחות את האישה מאחורי הבלוג. ללא ספק המלכה האם של בלוגי האוכל הישראלים למיניהם. מאיה הצליחה לשכלל את הבלוג שלה לדרגת שלמות עם הסגנון הייחודי ויוצא הדופן שלה. מעבר למתכונים המדהימים והמושלמים, הבלוג של מאיה רווי במידע ובאמת מאפשר למאותגרי המטבח הקשים ביותר לצלוח אפילו את המתכון המסובך ביותר.

אז אם עדיין לא הבנתם, מאיה הייתה אחד ממקורות ההשראה לבלוג שלי. למרות שהסגנונות שלנו שונים לחלוטין, גם מבחינת הכתיבה וגם מבחינת המתכונים, אני שואבת המון השראה מהבלוג שלה. במיוחד מהעוגה הזאת. העוגה האולטימטיבית שגרמה לי להתאהב בבלוג של מאיה לנצח והיתה הסיבה העיקרית לפתיחת הבלוג שלי.

אז תודה לך מאיה,
הלוואי שיירבו בלוגרים מוצלחים ונפלאים כמוך.

עוגת גבינה ובצק עוגיות


העוגה הזאת פורסמה בבלוג של מאיה לפני כמה שנים טובות. אבל עדיין לא נס ליחה והיא נותרה בעיניי רלוונטית היום ממש כמו פעם. המתכון הזה מביא עימו משמעות חדשה למונח עוגת גבינה. נושא אהוב וקרוב לליבי, כמו שאתם בטח יודעים אם אתם קוראים את הבלוג שלי. אומנם לקח לי המון זמן להעלות את המתכון הזה, אבל זה ללא ספק אחד המתכונים הכי שחוקים בבית שלי, מהסוג שאני מכינה כבר המון שנים בכל הזדמנות. כי מתכון מנצח לא מחליפים. ואיך ספק שהמתכון הזה מנצח. מכל מיני סיבות. הסיבה הראשונה היא שהוא חביב על מגוון קהלים, אפילו בקרב אלו שלא שאינם נמנים עם אוהבי עוגות הגבינה למיניהן. הסיבה השנייה היא שהוא מאוד מפתיע ושונה מכל עוגת גבינה שיצא לכם לטעום. ואם לומר את האמת, בכל השנים שאני מכינה את העוגה הזאת למגוון של אנשים שונים, מעולם לא פגשתי מישהו שלא השתגע עליה.

עוגת גבינה ובצק עוגיות


כמה שאני לא אנסה לתאר את הטעם של העוגה הזאת, אני לעולם לא אצליח. היא מסוג הדברים האלה שצריך פשוט לנסות כדי להבין. ההכנה שלה אומנם קצת יותר מורכבת וארוכה מהכנה של עוגת גבינה רגילה, בעיקר כי צריך להכין בצק עוגיות בנוסף לבלילת הגבינה, אבל היא ממש שווה את ההשקעה הנוספת שהיא דורשת. אבל שלא תבינו אותי לא נכון, ההכנה ממש לא מסובכת. הרי להכין בצק עוגיות זה דבר פשוט מאין כמותו, ולערבב כמה גבינות ביחד בקערה, זה אפילו יותר פשוט. אז בלי תירוצים, תמהרו להכין. מבטיחה לכם שלא תתאכזבו ותהינו מכל ביס.

היתרון הגדול של העוגה הזאת הוא שהיא הרבה פחות טמפרמנטית מעוגות גבינה אפויות אחרות. למעשה, תשכחו מכל מה שאתם מכירים או ששמעתם על עוגות גבינה אפויות. העוגה הזאת מתנהגת אחרת. קודם כל, וזו הפרה של כל הכללים שלי, היא לא מכילה גבינת שמנת כלל. רק גבינה לבנה ושמנת חמוצה. ובכל זאת, היא רחוקה מלהיות עוגה דלה. לא במרקם ולא בטעמים. בצק העוגיות מוסיף לה עושר ומרקם שלא ניתן להתחרות בהם, מה שהופך את השימוש בגבינת שמנת למיותר לחלוטין (תאמינו לי שניסיתי ויצא הרבה פחות טוב). בעוגה הזאת דווקא גבינה כחושה עובדת הכי טוב. אבל עם כל הכבוד למכון המקורי (ויש המון כבוד), אני בחרתי לוותר על בצק העוגיות שהופיע במתכון והחלפתי אותו במתכון המוצלח שלי לעוגיות שוקולד צ'יפס. כי כמו שאמרתי קודם, מתכון מוצלח לא מחליפים. אם בא לי לגוון, אני מחליפה את בצק העוגיות הקלאסי במתכון המושלם לא פחות לעוגיות בטעם חמאת בוטנים עם שוקולד צ'יפס. בשתי הגרסאות העוגה יוצאת מוצלחת וטעימה במיוחד!!


עוגת גבינה ובצק עוגיות


עוגת גבינה ובצק עוגיות
מתאים לתבנית פיירקס מלבנית בגודל 20X30 ס"מ

חומרים לבצק עוגיות:
100 גרם חמאה רכה
50 גרם סוכר חום
50 גרם סוכר לבן
ביצה
שתי כפיות תמצית וניל
170 גרם קמח
חצי כפית מלח
חצי כפית סודה לשתייה
כפית אבקת אפייה
150 גרם שוקולד מריר חתוך לחתיכות גסות

חומרים לעוגת הגבינה (טמפרטורת החדר):
500 גרם גבינה לבנה (2 מיכלים)
200 גרם שמנת חמוצה (גביע אחד)
3 ביצים
70 גרם סוכר (1/3 כוס)
קורט מלח


אופן ההכנה:
הכנת בצק העוגיות: בקערת המיקסר מקציפים יחד חמאה, סוכר לבן וסוכר חום עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה מעט. מוסיפים את הביצה ואת תמצית הוניל וממשיכים להקציף עד לקבלת תערובת אחידה. מפסיקים את פעולת המיקסר ומנפים לתוך הקערה את הקמח, אבקת האפייה והסודה לשתייה. מוסיפים את המלח ומקפלים בעזרת מרית עד לקבלת בלילה אחידה (בשלב זה חשוב להקפיד על עיבוד עדין ומינימלי). מוסיפים את השוקולד החתוך ומקפלים בעדינות. מרפדים תבנית פיירקס בגודל 20X30 ס"מ בנייר אפייה. חשוב להקפיד שהנייר יגלוש מעבר לשולי התבנית, מה שיקל על הוצאת העוגה המוכנה. מניחים כשליש מתערובת בצק העוגיות בתחתית התבנית. בעזרת מרית או סכין מריחה מורחים את הבצק עד השוליים כך שיכסה את כל פני שטח התבנית בשכבה אחידה (רק את התחתית ללא השוליים). בשלב זה יכולים להיווצר מעט חורים קטנים בתחתית הבצק. מכיוון שהבצק מתרחב באפייה, החורים ייסגרו ותתקבל תחתית אחידה. מכניסים לאפייה של כ- 10 דקות בתנור שחומם לחום של 180 מעלות. את שארית בצק העוגיות מכניסים למקרר עד לשימוש.
הכנת בלילת הגבינה: מניחים בקערה את הביצים וטורפים אותן קלות במטרפה ידנית. מוסיפים את הגבינה ואת השמנת החמוצה וממשיכים לערבל קלות עד לקבלת בלילה אחידה. מוסיפים את המלח ואת הסוכר וממשיכים לערבב קלות עד שהסוכר נמס בתערובת. את התערובת יוצקים על בסיס העוגיות האפוי. בעזרת שתי כפיות, מניחים מעל תערובת הגבינה תלוליות קטנות מבצק העוגיות שנותר. חשוב להקפיד ליצור תלוליות קטנות של בצק מכיוון שהוא תופח ומתרחב באפייה. אופים בתנור שחומם לחום של 160 מעולות כ- 45-50 דקות עד שבצק העוגיות אפוי והגבינה יציבה בשוליים. לאחר האפייה מוציאים את העוגה מהתנור ומניחים לה להגיע לטמפרטורת החדר. לאחר שהעוגה התקררה מכסים אותה היטב בניילון נצמד למעבירים למקרר לקירור למשך הלילה. לאחר הקירור שולפים את העוגה מהתבנית (נעזרים בנייר האפייה כדי להוציא את העוגה בקלות). חותכים את העוגה ל- 16 ריבועים שווים.

עוגת גבינה ובצק עוגיות